كشتن مرغ مينا

کشتن مرغ مینا از هارپر لی

عنوان: كشتن مرغ مينا
نويسنده: هارپر لی
مترجم: فخرالدين ميررمضانی
انتشارات: علمی و فرهنگی
تعداد صفحات: ۳۶۷

كشتن مرغ مينا از هارپر لی،‌ يكی از خوش‌خوان‌ترين كتاب‌هایی است كه خوانده‌ام. راویِ داستان، اسكات، ‌دختری است هفت ساله، كتابخوان و رُک كه جهان داستان را از ديد خودش روايت می‌كند. به هيچ‌وجه احساس نمی‌كنی يک نويسنده‌ی بزرگسال آن را نوشته بلكه اين نوع نوشتار دقيقا از همان دخترِ كتابخوان متفكری برمی‌آيد كه نسبت به اطرافش كنجكاو است. كشتن مرغ مينا،‌ ما را از اولين سالی كه اسكات به مدرسه می‌رود و با سيستم احمقانه‌ی آموزشی آنجا مواجه می‌شود، با خودش همراه می‌كند و تا كلاس سوم پيش می‌برد.
بچه‌های كلاس دقيقا مثل كودكانِ كاری هستند كه قبلا به آن‌ها درس می‌دادم؛ پررو، و اغلب بی‌ادب. برای همين با معلمشان كه نمی‌دانست چه رفتاری از خود نشان دهد، همذات‌پنداری می‌كردم. این را گفتم که بدانید با داستانی خشک و ناملموس طرف نیستید.
لحنِ راوی کوچکِ کشتن مرغ مینا، به بهترین شکل روی شخصيت نشسته و دوست‌داشتنی و روان است.

کتاب کشتن مرغ مینا

شخصيت‌پردازی
اتيكوس، پدرِ بچه‌ها، نمونه‌ای كامل از يک پدر حرفه‌ای در تريبت است. نویسنده او را آنقدر خوب خلق کرده كه ناخودآگاه دلت می‌خواهد بچه‌هايت را مثل او بزرگ كنی و البته برای اين كار بايد به همان اندازه هم كتابخوان و فهميده باشی که آسان نیست!
شخصيت‌پردازیِ آن به‌قدری قوی بود كه می توانم بگويم تک تک همسايه‌ها، افراد اين خانواده و پدر دوست داشتنی‌شان را می‌شناسم. انگار من هم يكی از ساكنان می‌كمب شده بودم.

کشتن مرغ مینا هارپر لی

صحنه‌پردازی
توصيف صحنه‌ها و تغيير حالت شخصيت‌ها در موقعيت‌های مختلف آنقدر قابل لمس بودند كه بدون هيچ زحمتی می‌توانستم تصورشان كنم. انگار كه خودم آنجا حضور دارم. هر فصل برايم مثل يک قسمت سريال بود، دلم می‌خواست آن را دنبال كنم و از اين كار لذت می‌بردم.

ماجراهای ريز و درشت زیادی در اين کتاب پيش می‌آید و مهمترينشان اين است كه اتيكوس، وكالت يک جوانِ سياه‌پوست كه اتهام ناروایی به او زده‌اند را به عهده می‌گيرد.

کشتن مرغ مینا/ مقلد

ترجمه و ويراستاری
ترجمه‌ی كتاب واقعا خوب و روان است اما امان از ويراستاری! آنقدر اشتباهات املايی و نگارشی زيادند که متن از اين جهت آزاردهنده است. انگار يک بار هم بازخوانی نشده و همانطور رفته زير چاپ. خوشبختانه داستانِ جذاب اين مشكل را پوشانده اما صادقانه، چند جایی از متن حرصم درآمده بود كه آخر اين چه وضع ويراستاری است.

درنهایت، صددرصد خواندن کشتن مرغ مینا را توصيه می‌كنم. نگران نباشيد دوستش خواهيد داشت، پس با خيال راحت بخوانيد.

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
پست های مرتبط