مرگ در جنگل

مرگ در جنگل

عنوان: مرگ در جنگل (و ۲۵ داستان از نويسندگان ديگر)
مترجمان: صفدر تقی‌زاده_ محمدعلی صفريان
انتشارات: نشر نو
تعداد صفحات: ۴۰۸

رسالتی كه كتاب مرگ در جنگل به عهده گرفته، آشنا كردن خواننده با روند پيشرویِ داستان كوتاه در جهان است. از نظر من و بر اساس داستان‌هایی كه در مجموعه‌ی مرگ در جنگل خواندم، اين روند نه سيری نزولی داشته و نه صعودی؛ هر داستان به‌طور مستقل و فارغ از اينكه چه زمانی نوشته شده، نقاط ضعف و قدرت خودش را دارد.
خود داستان «مرگ در جنگل» از شروود اندرسون روايتی است از زندگی يک پيرزن كه در جنگل می‌ميرد و به قول نويسنده تمام عمرش به خوراک دادن به آدم‌ها و حيوانات گذشته. نمی‌خواهم در حق اين داستان اجحاف كنم چون حتما معنا و فكری عميق پشت آن بوده و تقریبا یکی از داستان‌های خوب اين مجموعه محسوب می‌شود اما نه لزوما بهترين. بعد از خواندن داستان، از اینکه عنوان اصلی کتاب به آن تعلق گرفته تعجب کردم و از خودم پرسیدم:
«آيا واقعا اين بهترين داستان كتاب بود؟!»
و جواب دادم: «صد در صد خير.»

مقدمه‌ی مرگ در جنگل
مقدمه‌ی كتاب كه درباره‌ی داستان كوتاه است، مثل كتاب‌های تاريخ مدرسه نوشته شده:
«يک ساعت بعد از خواندن، هيچ چيز از آن به ياد نخواهيد داشت.»
اما درکل، ايده‌ی جمع‌آوریِ داستان‌های كوتاه و قرار دادن‌شان در دسترس علاقمندانی مثل من و شما، حقيقتا ارزشمند است. سعی كنيد به داستان‌های كوتاه، با ديدی انتقادی و دقيق نگاه كنيد تا بتوانيد از نكات و ايده‌هايشان برای نوشتن داستان‌های خودتان بهره ببريد.

نكته‌ای آزاردهنده درباره‌ی كتاب مرگ در جنگل
جمله‌بندی‌ها و تكرارِ پشت سر هم فعل. در بخش‌هایی از کتاب، در كم‌تر از دو خط، از چهار فعلِ «بود» استفاده كرده بودند كه با كمی تغيير می‌توانست خوانش بهتری پیدا کند.

داستان‌هایی از اين مجموعه كه دوست داشتم:
متهم از چخوف
اهريمن پير از پرل اس باک
گربه در باران از ارنست همينگوی
نخستين اعتراف از فرانک اوكانر
ببر خانم پگل تايد از اچ اچ مونرو
ارثيه از ويرجينيا ولف
پرتره از آلدوس هاكسلی

حتی اگر دوست نداريد اين كتاب را بخوانيد، لااقل سراغ داستان‌های كوتاهی که نام بردم بروید چون ايده‌های جذابی در اختیارتان قرار خواهند داد. البته فراموش نکنید که بهترین مرجع برای شروع داستان کوتاه، داستان‌های چخوف هستند و خواندنشان برای یک نویسنده واجب است.
در كل اگر علاقمند به نوشتن داستان كوتاه هستيد اين كتاب با ۲۶ داستان متنوع، كمک زيادی به شما خواهد کرد اما اگر به دنبال خواندن كتاب جذابی هستيد كه از تک تک صفحاتش لذت ببرید، انتخاب خوبی برایتان نخواهد بود.

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
پست های مرتبط

یک پاسخ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.